21.-22.05.2005 Alastaro...

 

    

 

Alastaroon saavuttiin kerrankin hyvissä ajoin ja leiri oli pystytettynä jo lajittelua edeltävänä iltana. Kunnon yöunet nukuttuamme (pitkästä aikaa) oli ns. ”löysät pois” veto edessä. Ensimmäisellä vedolla tulikin rennosti 8,3:n aika ja viereisellä radalla ajaneella Juha Ollikaisella meinasi tulla pupu pöksyyn, mutta meidän ajolla ei ollut kylläkään mitään tekemistä sen asian kanssa. Juhalla puhkesi takarengas hieman vajaan 300 km/h vauhdissa ja kypärän sisällä oli varmasti erinäistä ohjelmaa, mutta kokeneena kuljettaja hän hallitsi tilanteen ja vahingot jäivätkin ainoastaan materiaali tasolle (hyvä näin, sillä pitäähän olla joku jonka kanssa ajaa kilpaakin).

Toisessa lajittelu vedossa aika oli jo lähellä sitä mitä sen pitikin olla (8,093 sek.), mutta edelleenkin loppunopeudessa (282 km/h) oli toivomisen varaa. Lähdön jälkeen pyörästä tietoja tutkiessamme huomasimme muutaman aikaan sekä loppunopeuteen vaikuttavan asian:

- Kuljettaja vaihtoi vaihteet ”käsikaasulla” vaikka sifterikin olemassa on.
- Jäähdytinnesteet tulivat ulos 300m:n kohdalla jäähdytin letkun revettyä.

Nämä hän kuulostavat tietysti vain selitykseltä, mutta sitähän se juuri onkin.

Ennen kolmatta vetoa korjasimme letkut ja lähdimme taistelutahtoa uhkuen hakemaan seiskan aikaa, nyt kuitenkin nesteet ulostuivat jo 200m:n kohdalla ja aika jäi 8,1 sekunnin tasolle ja loppunopeus sen kun laski edellisistä. Neljäs veto vedettiin sitten vanhan kaavan mukaan ja taas sai rullailla reidet märkinä varikolle. Viidenteen vetoon yritimme keksiä hyviä selityksiä paisuntasäiliöistä, ilmalukoista jne. jotta teamilla olisi ollut edes yksi rauhallinen kisa-ilta ilman moottori jumppaa. No ei ollut, kansi käteen ja työstämään, kansipahvi uusiksi sekä kannen hionta ja sitten kädet ristiin.

Sunnuntaiaamuna pelit tulille ja viimeiseen lajittelu lähtöön ennen pudotuslähtöjä (aika oli kohtuullinen 8,1:n), mutta moottorista kuului ylimääräistä ”sirkutusta”. Aikaa ei ollut enää moottori jumpallekaan, joten koitimme olla tyynen rauhallisia ja lisäsimme ahtopainetta. Ensimmäisellä pudotuskierroksella oli vastassa ”Cata” Vuorio joka olisi pitänyt normaali suorituksella pistää helposti laulukuoroon. Ei sitten kuitenkaan laitettu, Line-Up:iin ajettaessa venttiiliä alkoi ottaa päähän ja se sanoi työsopimuksensa irti oikaisten pitkäkseen imukanavaan. Siinä vaiheessa ei sitten tarvinnutkaan tehdä muuta kuin työntää pyörä viivalle ja ajaa viivan yli jotta Certina alkoi tikittää ja lähtö merkittiin ajetuksi. Hiukan toki hirvitti laittaa kilkattava moottori käymään, mutta nämäkin pisteet voivat olla arvokkaita loppukaudesta. Eihän rikkinäisen koneen käyttämisessä mitään järkeä ole, mutta säännöt ovat sääntöjä ja kellot pitää käynnistää moottorin omalla voimalla saadakseen pisteitä. Alastaron kisan jälkeen päädyimme seuraavaan johtopäätökseen: Voittamalla kauden loput kisat voittaa Suomen mestaruuden.
 

    


Seuraavaksi edessä on Bomber Weekend Kiikalassa 10.-12.06. Siihen mennessä moottori on taas iskussa ja lähdemme tavoittelemaan 1000 euron palkintopottia. Olemme asettaneet aikatavoitteeksemme 8,6 sekunnin alittamisen, jonka jälkeen voimme keskittyä tonnin tuhlaamiseen.

 

Super Pro Street Bike

Pos

Driver

Hometown

Time

Speed

1.

Juha Ollikainen

Saarenkylä

7.987

296.25

2.

Kai Selkämaa

Ylöjärvi

8.093

282.45

3.

Mika Saroma

Vantaa

8.803

264.21

4.

Juha Lehtomäki

Klaukkala

8.863

255.31

5.

Katariina Vuorio

Vantaa

8.883

248.73

6.

Mikko Rajaniemi

Ylivieska

9.341

233.99

7.

Jere Laaksonen

Billnäs

9.883

240.83

ROUND 1

Ollikainen

.261

9.507

217.21

BYE

 

 

 

 

 

  

  

Saroma

-.271

8.546

263.34

Rajaniemi

.296

11.172

151.77

 

 

 

 

Selkämaa

4.637

DNF

 

Vuorio

.348

9.176

241.20

ROUND 2

Ollikainen

.300

8.289

280.21

Rajaniemi

DNS

 

 

 

 

 

 

Vuorio

.485

9.276

247.12

BYE

 

 

 

FINALS

Ollikainen

.430

8.316

276.57

Vuorio

.368

9.448

242.16

 

SM-PISTEET 1/5

 

1.

Juha Ollikainen

916

2.

Katariina Vuorio

712

3.

Mikko Rajaniemi

611

4.

Kai Selkämaa

515

5.

Mika Saroma

514

6.

Jere Laaksonen

510