01.-03.07.2005 Alastaro Nitro Nationals...

 

    

Kuva: Marko Pikkarainen

 

01.07. Perjantai

Perjantaina ajettiin kaksi lajittelulähtöä, ensimmäisellä tuli 1,36s. 60-jalkainen ja ajaksi loppuajaksi 8,225s.Toiseen lähtöön muutimme hieman kytkintä, mutta muutos tuotti huonomman ajan kuin aiemmalla kytkimen säädöllä.

 

02.07. Lauantai

Joten palasimme lauantaiksi vanhaan kytkin asetukseen. Lauantaina saimme ajaa taas kaksi lähtöä. Olimme perjantai-iltana muuttaneet hieman sytytysennakkoa, sekä tehneet muitakin säätötöitä perjantailta tiedonkeruu järjestelmästä saamiemme tietojen perusteella. Ensimmäiseen lähtöön tuli jo tuttu 8,2s. ja loppunopeus oli edelleen perjantain tasoa 275km/h, ei hyvä. Toiseen lähtöön lisättiin ahtopainetta reilusti ja peli tuntuikin omasta mielestäni työntävän hurjan ajan, mutta kello oli taaskin lahjomaton ja ajaksi saimme mitättömän 8.37s. ajan, loppunopeuden edelleen ollessa jotain ihan muuta mitä sen mielestämme pitäisi olla.

 

03.07. Sunnuntai

Olimme lajittelujen jälkeen kakkosena ja ajattelin että nyt päästään ottamaan Jussista mittaa finaaleissa, mutta toisin kävi. Ensimmäisessä pudotuslähdössä vastaan asettui Kulmala, joka olisi pitänyt pystyä hoitamaan laulukuoroon perus suorituksella, mutta taas kuten ensimmäisessäkin kilpailussa "rouva Fortuna" astui peliin: pyörä ryntäsi viivalla, ennen valojen vaihtumista ja minä lähdin laulukuoroon. Emme muuttaneet mitään lähtöön vaikuttavista asioista ennen tätä ensimmäistä tärkeää lähtöä, mutta näin kävi.

 

Dataa varikolla analysoitaessa selvitimme ryntäyksen syyn: lähtökierrosrajoittimen paineanturi oli pettänyt ratkaisevalla hetkellä ja kierrokset kävivät 0,2 sekunnin ajan 7200rpm vaikka

olisi pitänyt olla tasaista 4200rpm, siinä se eipä vieläkään jäänyt paljon lapsille kertomista.

 
Vaihdoimme pudottuamme uuden paineanturin ja saimme ajaa testilähdön finaalien jälkeen. 60-jalkainen 1,37s. Pyörä alkoi keulimaan ja jouduin ottamaan kaasulla alas, puolenvälin nopeus 224 ja 300:metrin kohdalla pyörä meni ihan "aikuisten oikeesti" rikki, nimittäin moottorista tuli kaikki pihalle ja kovaa, jopa runkoputki meni kiertokangen "hipaisusta" mutkalle. Olihan sitä ihmeteltykin, että eikö se hayabusa koskaan mene alakerrastaan rikki... aika 8,21s. ja loppunopeus 281km/h mikä oli muuten viikonlopun paras, vaikka ei ajettu kun 300 metriä käyvällä moottorilla... olisi voinut mennä vaikka kovaakin.

 

    


Kalajoella jatketaan hyvän ajan metsästystä ja koneen hommia hoitelee MEGA-MYLLY!